دانلود اتوکد خانه تاریخی؛ پلان خانه سنتی و نقشه خانه قدیمی

دانلود اتوکد خانه تاریخی؛ پلان خانه سنتی و نقشه خانه قدیمی

واژه­ خانه که امروزه مصطلح است در گذشته به اتاق اطلاق می­ شده و از واژه­ “سرا” به­ جای کلمه­ خانه استفاده می­ شد. در این بخش علاوه بر توضیح مختصری درباره معماری و طرح پلان خانه سنتی ایرانی، نمونه هایی از پلان خانه تاریخی ایرانی را نیز ارایه کرده ایم.شما نیز با دانلود نقشه اتوکد خانه تاریخی ایرانی می توانید با طرح نقشه خانه قدیمی و الگوی پلان خانه سنتی ایرانی بیشتر آشنا شوید و به بررسی و تحلیل معماری خانه های تاریخی ایران بپردازید.

دانلود اتوکد خانه تاریخی و نمونه پلان خانه سنتی

همکاران ما در سایت معماری زرنقش نمونه ای بسیار متنوع از خانه های تاریخی ایران در اقلیم های مختلف را در این بخش گرد هم آورده اند و تلاش ما بر این بوده که آرشیوی از نما ، برش و پلان خانه های تاریخی ایران را ایجاد کنیم تا پژوهشگران حوزه معماری اسلامی به راحتی بتوانند به بررسی و تحلیل معماری آثار برجای مانده از معماری سنتی ایران بپردازند. البته لازم به ذکر است که ما همواره در تلاشیم که این مجموعه را تکمیل و به روزرسانی کنیم.

با کلیک روی هر یک از تصاویر زیر می توانید علاوه بر دانلود اتوکد خانه تاریخی مورد نظر به توضیحاتی درباره بنا نیز دست یابید. توضیحات هر بنا عموما شامل موارد زیر است:

  • موقعیت و تاریخچه خانه تاریخی
  • ساخت و طرح پلان خانه سنتی مورد نظر
  • بررسی مختصر و تحلیل معماری خانه تاریخی
  • بررسی اقلیمی خانه سنتی ایرانی
  • توضیح درباره تزیینات خانه تاریخی

 علاوه بر نمونه های اتوکد خانه تاریخی ارایه شده در این بخش شما می توانید برای دیدن مطالب مشابه دو بخش زیر را دنبال کنید:

دانلود اتوکد خانه تاریخی و پلان اتوکد خانه سنتی ایرانی

در حال نمایش 46 نتیجه

طرح معماری و پلان خانه سنتی ایرانی

خانه­ ایرانی یک چهاردیواری خنثی نیست. بلکه روح زندگی در آن دمیده شده است. خانه علاوه بر این­که سقف و سرپناه مادی برای انسان است مکان آرامش انسان نیز به شمار می­ آید. این سرپناه انسان را نیز در برابر عوامل فیزیکی و غیر فیزیکی محافظت می­کند. برای رسیدن به این منظور خانه باید بتواند محیطی شاد و دلنشین با توجه به محرمیت مورد نیاز را برای ساکنان خود فراهم آورد.

به عنوان مثال با  ورود به خانه و عبور از ورودی، محیط باید برای انسان مفهوم خوش ­آمد گویی و ورود به سرپناهی دوستانه را داشته باشد. با بررسی فایل اتوکد خانه تاریخی می توان دید که در خانه های سنتی ایرانی عناصری چون هشتی، حیاط مرکزی، ایوان، شاه­نشین تالار، گوشواره هر یک در معماری خانه سنتی ایرانی جایگاه ویژه ای داشته است.

ابتدایی ­ترین صورت رفتارهای اجتماعی انسان در بخش اندرونی و فضای نشیمن صورت می­ گرفت. در اتاق نشیمن با کمک نور و استفاده از عناصری چون تزئینات، رنگ و … می­ توان محیطی شاد و متنوع و خودمانی ایجاد کرد. در فضاهای خواب چون سه ­دری در معماری سنتی بیش از تمامی این موارد حفظ حریم شخصی قابل توجه است.

خانه­ ایرانی نوعی همبستگی و پدیده­ ای اجتماعی است. فطرت انسان­ خواهان زیستن است بنابراین خانه محل وقوع زندگی اجتماعی و تجمیع خانواده و زندگی بر پایه­ عشق و تفاهم است. خانه­ تاریخی ایرانی در گذشته از متنوع ­ترین عرصه­ های زیستی برخوردار بوده است.

ویژگی­ های سازمان فضایی خانه­ تاریخی

ورودی خانه های سنتی ایران

سازمان فضایی در طرح پلان خانه سنتی ایرانی به شکلی است که واردشوندگان را برحسب رابطه آن­ها با خانواده به فضاهای مختلف هدایت می­ کند. ورودی فضایی است شاخص و مستقل و امکان مکث به اندازه لازم را فراهم می­ آورد. فضاهای خانه در بدو امر معلوم نیست و به تدریج آشکار می ­شود. فضای ورودی در خانه ­های تاریخی این امکان را فراهم می­ آورد که اعمالی چون مذاکره، دیدارهای سریع و غیررسمی، ردوبدل کردن مایحتاج و مواردی از این قبیل در آن صورت پذیرد. برای مطالعه بیشتر درباره سازمان کالبدی خانه های تاریخی مقاله “سیر تحول عناصر خانه های ایرانی” را مطالعه کنید.

اتاق ها در طرح پلان خانه تاریخی ایرانی

تنوع اتاق­ها (سه دری، پنج دری، گوشوار، تنوع سطوح (سرداب، پائین­خانه، بالاخانه و بام) تنوع پوشش­ های کف (آب، درخت، گل و سبزی) انواع آجرها، کاهگل، انواع مصالح دیگر، تنوع نورها در جاهای مختلف، سازمان فضایی خانه را متنوع کرده است.

 شیوه زندگی و سازمان فضایی­ در خانه های سنتی کاملا متفاوت با امروز است. در گذشته اشیای درون اتاق­ ها محدود و مربوط با فضا و مشخص بودند. اتاق­ ها از درون به هم راه داشتند و از نظر قدو قامت و اندازه متفاوت بودند امکان ایجاد تنوع عملکردی در یک اتاق بسیارزیاد بود و تفکیک فضای خواب از خوردن وجود نداشت.

ارتباط با طبیعت در خانه های قدیمی ایرانی

سازمان فضایی خانه امکان ارتباط ساکنان با طبیعت را فراهم می­ آورد و صرف غذا یا خواب در فضای باز، نشستن بر روی زمین اتاق و حیاط و یا حتی بر روی حوض روی تخت­ های چوبی و خوابیدن بر روی زمین کاملا رایج بوده است. تنوع مکان­ها و فضاها به تنوع اعمال روزمره امکان می­داد. 

بام به عنوان یک مکان تعریف شده فضایی مستقل را برای تحقق عملکردها فراهم می­ آورد حضور آب در اغلب خانه­ ها، جریان داشتن آب و فضاهای ناشی از هدایت و انبارکردن آن امکانات فضایی متنوع را به سازمان فضایی خانه می ­افزود. بچه ­ها در طیفی گسترده از تجربه ­های فضایی قرار می­گرفتند. از فضاهای بسیارکوچک و بسته تا فضاهای بزرگ پوشیده و باز سازمان فضایی خانه های سنتی و فضاهای متعدد آن موجب آزادی بی­ حدو حصر و کشف تجربه­ های فضایی بسیار می­شد.

ویژگی های کیفی معماری طرح پلان خانه سنتی ایرانی

با بررسی خانه­ های تاریخی می­ توان مفاهیم نشانه­ ها و حس ­های تجربه شده برحسب واژه ­های سازنده معماری این خانه­ ها را به شرح زیر دانست:

  • خوانایی فضایی شامل جهت­ یابی، تمایز و تشخص فضایی درون و برون
  • امکان بسط فضاها، تبدیل فضاها، انعطاف پذیری فضاها، اتصال فضاها
  • تنوع فضاها و نقش فضا در تحکیم معاشرت و رویارویی آدم ­ها
  • تحقق همزمان چندین عملکرد، قابلیت­های انفرادی و اجتماعی اتاق­ ها
  • توجه به نور و تامین روشنایی، روح بخشیدن به فضا از طریق تجربه­ های متنوع نوری
  • مشارکت دیوار سقف و کف در ایجاد کیفیت ­های متفاوت فضایی در هر اتاق
  • تجربه زیستن در سطوح مختلف ارتفاعی در زیرزمین، حیاط، مهتابی، صفه، بام و …
  • بزرگ شدن با فضا، بزرگ شدن در فضا، بزرگ شدن فضا بدون برهم خوردن و درهم شدن نظم فضاهای کوچکتر.

معیار سازمان فضایی در خانه تاریخی ایرانی

در سازمان فضایی خانه­ های تاریخی شکل­ گیری هر جزیی از فضاهای این خانه ­ها به شیوه­ ای چندجانبه و به شکل­ گیری اجزای دیگر از فضاها مرتبط است. نه تنها انواع فضاهای باز، بسته و پوشیده مرتبط باهم شکل می ­گیرند همدیگر را تعریف می­ کنند، باهم ترکیب می­ شوند و توان­ های یکدیگر را در بسط فضایی تقویت می­ کنند بلکه انواع جزفضاهای متعلق به گروه­ های پوشیده، باز و بسته نیز در ارتباط باهم سازمان می­ یابند.

بدین ترتیب سازماندهی فضا در خانه ­های تاریخی ارتباط چندجانبه فضاها با یکدیگر است. براساس چنین شیوه­ای از تعریف و ترکیب فضا امکان تجربه­ های گوناگون برای حضور آدمی فراهم می ­شده است و بسط آدمی به تحقق احساس آزادی، تفکر و خلاقیت منجر می­ شده است. سازمان فضایی خانه­ های تاریخی ایرانی در برابر نیازمندی­ ها و دگرگونی­ های شیوه زندگی بسیار انعطاف پذیر است. هیچ فضایی در این خانه ­ها در خود تمام نشده و مسدود نیست.

هر فضایی در عین استقلال امکان ترکیب با پیرامون خود را دارد. دو فضای مستقل مانند سه دری و پس اتاق می­ توانند یک فضای بزرگتر را برای فعالیت ­ها و تجمع بزرگتری تشکیل دهند یا چند فضای مستقل مانند دودری­ ها، شاه نشین و گوشوارها می­توانند یک فضای خیلی بزرگ را شکل دهند و دست آخر حوضخانه و اتاق­ ها و حیاط و شاه نشین می­ توانند باهم ترکیب شوند و حداکثر گنحایش فضایی خانه را به نمایش درآورند.

دانلود نقشه اتوکد خانه تاریخی

اصول حاکم بر طرح پلان خانه تاریخی ایرانی

با بررسی نمونه پلان خانه تاریخی ایرانی و بررسی نقشه اتوکد خانه تاریخی ایرانی و تحلیلی پلان خانه سنتی که در بالا ارایه شده است می توان اصول معماری خانه های سنتی ایران را تا حدودی درک کرد.

  • در نقشه خانه قدیمی ایرانی تنوع به طور همزمان ثبات و تحرک فضا را تشدید می کند و فضا را از حالت خنثی به حالت غنی شده تغییر کیفیت می دهد.
  • چگونگی به کارگیری نور در خانه های تاریخی ایران تجربه های فضایی متنوع و متمایزی را ایجاد می کند.
  • سازماندهی فضا در پلان خانه تاریخی ایرانی ارتباط چندجانبه فضاها با یکدیگر است.
  • امکان مجتمع شدن چند فضای کوچک و تشکیل یک فضای بزرگتر از ویژگی های مهم در طرح پلان خانه تاریخی ایرانی است.
  • با بررسی نقشه اتوکد خانه تاریخی ایران می توان فهمید که تنوع در معماری سنتی ایرانی در ترکیب فضاهای باز، سرپوشیده و بسته به وضوح در پلان خانه تاریخی ایرانی قابل مشاهده است.
  • در طرح پلان خانه ­سنتی ایرانی هر فضا تعریف مشخصی داشت که این تعریف مشخص در چگونگی حضور آدمی در آن تاثیر کیفی می­گذارد. فضای تعریف شده چگونگی رابطه­ آدمی با سازمان فضایی را مشخص می­کند.

الگوهای هندسی در طرح پلان خانه تاریخی ایرانی

چنین به نظر می­ رسد که هندسه و انتظام فضایی حاکم طرح پلان خانه تاریخی ایرانی فاکتور مهمی در حصول این کیفیت فضایی است. به عبارت دیگر در طراحی این خانه­ها هندسه به عنوان فاکتور مهم مد نظر بوده است. البته این توجه صرفاً به هندسه کمی (پیمون) نبوده و هندسه کیفی(فرم) نیز بطور کامل در نظر گرفته شده است که علاوه بر تامین زیبایی باعث توازن و تعادل در پلان خانه نیز خواهد گشت.

نظم، هندسه، کامل بودن جز و کل و … پایه­ محکمی برای تداوم معماری ایرانی است. در بسیاری از فضاهای معماری ایرانی قابلیت تداوم موج می­زند. اگر به پلان خانه تاریخی ایرانی دقت شود، این هندسه به وضوح در بخش ­های مختلف آن قابل مشاهده است و چنین احساس می­ شود که فضای مختلف خانه طوری کنار هم جانمایی شده ­اند که باهم یک کل منسجم را تشکیل داده­ اند.

هندسه انسجام بخش طرح پلان خانه سنتی ایرانی

هندسه صریح و روشن که بر طرح پلان خانه تاریخی ایرانی استوار است چنان کیفیت فضایی به آن می­بخشد که گویی هر فضا با توجه به اطراف آن طراحی شده و جزئی از آن است و در نهایت همه اجزا در کنارهم و باهم کار می­کنند و این در حالی است که در خانه های معاصر هر یک از جزفضاها و هریک از سازمان­ های فضایی خانه ­ها به صورت منفرد و مستقل از فضاهای پیرامون طراحی شده­ اند.

رویکرد اقلیمی در طرح پلان خانه تاریخی ایرانی

زﻳﺴﺘﮕﺎه ﻫﺎ و ﻣﺤﻞ ﻫﺎی اﺳﺘﻘﺮار ﺟﻮاﻣﻊ را ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ ﺷﮑﻞ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ. ﺳﭙﺲ ﺑﻨﺎﻫﺎی دﻳﮕﺮ ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻮﻳﯽ ﺑﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎی دﻳﮕﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﻣﻌﻤﺎری ﮐﺸﻮرﻣﺎن، ﺧﺎﻧﻪ ﻫﻤﻮاره ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ اﻟﮕﻮی زﻧﺪﮔﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮓ، اﻗﺘﺼﺎد و ﻣﺘﮑﯽ ﺑﺮ ﮔﺬﺷﺘﻪ، اﻋﺘﻘﺎدات و ﻧﻴﺎزﻫﺎ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻳﮑﯽ از ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻧﻴﺎزﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﮐﻪ در اﻳﻦ ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﺮﻓﺖ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺑﻴﻦ ﺧﺎﻧﻪ، اﻗﻠﻴﻢ و ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﻳﻂ ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﻳﯽ و اﻗﻠﻴﻤﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺟﻬﺖ ﺑﻴﺎن ﻧﺤﻮه ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺨﺘﺼﺮی از ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﺧﺎﻧﻪ در ﭼﻬﺎر اﻗﻠﻴﻢ اﺻﻠﯽ اﻳﺮان ﻣﯽ ﭘﺮدازﻳﻢ.

طرح پلان خانه تاریخی ایران در اﻗﻠﻴﻢ ﮔﺮم و ﺧﺸﮏ

ﻧﻮاﺣﯽ ﻓﻼت ﻣﺮﮐﺰی اﻳﺮان دارای آب و ﻫﻮای ﮔﺮم و ﺧﺸﮏ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺗﺄﻣﻠﯽ اﻧﺪک در پلان خانه تاریخی اﻳﻦ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ، ﮐﻪ آﻧﻬﺎ دارای ﭘﻼن ﻫﺎی ﻣﺘﺮاﮐﻢ و دروﻧﮕﺮا ﺑﻮده و جهت گیری کلی پلان خانه تاریخی ایرانی رو ﺑﻪ ﺣﻴﺎط ﻣﺮﮐﺰی بوده است وﻫﻤﻪ  زﻳﺒﺎﻳﯽ ﻫﺎﻳﺸﺎن را ﺑﻪ اﻫﻞ ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دادﻧﺪ.

ﻓﻀﺎی ﻫﺸﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از ورودی ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﺮﻓﺘﻪ، دﻳﺪ ﻧﺎﻣﺤﺮم ﺑﻪ ﻓﻀﺎی دروﻧﯽ را ﻣﯽ ﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ و داﻻن ﻣﺘﺼﻞ ﺑﻪ ﻫﺸﺘﯽ ﺷﺨﺺ را ﺑﻪ ﺣﻴﺎط ﻣﯽ رﺳﺎﻧﺪه اﺳﺖ. در ﺑﻌﻀﯽ از ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺣﻴﺎط اﻧﺪروﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﺤﻞ زﻧﺪﮔﯽ اﻫﺎﻟﯽ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻮده، ﺣﻴﺎﻃﯽ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﻴﺮوﻧﯽ وجود داشت که مسقل از هم بودند و با دانلود نقشه اتوکد خانه های تاریخی ایران می توانید نمونه هایی از این طرح ها را در اختیار داشته باشید.

طرح پلان خانه تاریخی ایرانی در اﻗﻠﻴﻢ ﺳﺮد

با توجه به نمونه های ارایه شده از پلان خانه تاریخی ایرانی در اﻳﻦ ﻧﻮاﺣﯽ مشخص می شود که در اقلیم سرد نیز ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺮﮐﺰی خانه با طرح ﺣﻴﺎط ﻣﺮﮐﺰی ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﺪ و دارای ﭘﻼن ﻣﺘﺮاﮐﻢ و ﻓﺸﺮده ﺑﻮده اﺳﺖ. با این تفاوت که در اﻳﻨﺠﺎ اﺗﺎق ﻫﺎی واﻗﻊ در ﺳﻤﺖ ﺷﻤﺎل ﺣﻴﺎط، از ﺳﺎﻳﺮ ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎ ﺑﺰرگ ﺗﺮ و وﺳﻴﻊ ﺗﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺗﺎﻻر و اﺗﺎق اﺻﻠﯽ ﻧﺸﻴﻤﻦ در ﻫﻤﻴﻦ ﻗﺴﻤﺖ واﻗﻊ ﻣﯽ ﺷﺪ. اﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺎﺑﺶ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ و ﺣﺮارت آﻓﺘﺎب در زﻣﺴﺘﺎن ﺑﻮده اﺳﺖ. با دانلود نقشه اتوکد خانه های تاریخی ایران در شهر تبریز می توانید به بررسی چندین نمونه از پلان خانه تاریخی ایرانی در اقلیم سرد بپردازید.

ﺧﺎﻧﻪ در اﻗﻠﻴﻢ ﻣﻌﺘﺪل و ﻣﺮﻃﻮب

ﺑﻪ دﻟﻴﻞ رﻃﻮﺑﺖ ﺑﺎﻻ در طرح پلان خانه تاریخی اﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ از ﮐﻮران دو ﻃﺮﻓﻪ ﻫﻮا ﺣﺪاﮐﺜﺮ اﺳﺘﻔﺎده را ﻣﯽ ﮐﺮدﻧﺪ. ﺑﺎم ﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺷﻴﺐ دار ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﺪه و اﻳﻮان ﻫﺎ در اﻃﺮاف ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻓﻀﺎﻳﯽ ﻣﻬﻢ در ﺧﺎﻧﻪ ﻣﻄﺮح ﻣﯽ ﺷﺪه اﻧﺪ. ﺷﮑﻞ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺧﻼف اﻗﻠﻴﻢ ﮔﺮم و ﺧﺸﮏ ﮐﻪ دارای ﺣﻴﺎط ﻣﺮﮐﺰی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، در اﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺑﺮوﻧﮕﺮا ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه است.

طرح پلان خانه تاریخی ایرانی در اﻗﻠﻴﻢ ﮔﺮم و ﻣﺮﻃﻮب

در اﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ دﻣﺎ و رﻃﻮﺑﺖ ﻫﻮا ﺑﺎﻻ و ﻧﻮﺳﺎن آن در ﻃﻮل روز و ﺷﺐ ﮐﻢ اﺳﺖ. ﺗﻔﺎوت دﻣﺎی ﻫﻮای روی ﺧﺸﮑﯽ و روی درﻳﺎ در اﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻮﺟﻮد آﻣﺪن ﻧﺴﻴﻢ ﻫﺎﻳﯽ از ﺳﻮی درﻳﺎ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺳﺎﺣﻞ ﻣﯽ ﺷﻮد. در اﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ در ﻃﺮاﺣﯽ پلان خانه تاریخی ﺳﻌﯽ ﻣﯽ ﺷﺪه محوطه و نمای خانه در ﺳﺎﻳﻪ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد.

اﻳﻮان ﻫﺎی ﻋﺮﻳﺾ و ﻣﺮﺗﻔﻊ ﻫﻢ از ﻧﻔﻮذ ﺑﺎران ﺑﻪ داﺧﻞ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﻣﯽ ﮐﺮده و ﻫﻢ ﺳﺎﻳﻪ ای ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺮ روی دﻳﻮار اﺗﺎق ﻫﺎ اﻳﺠﺎد ﻣﯽ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. در ﻧﻘﺎط ﻧﺰدﻳﮏ ﺑﻪ درﻳﺎ ﺑﺎدﮔﻴﺮﻫﺎ ﻧﺴﻴﻢ ﺧﻨﮏ درﻳﺎ را ﺑﻪ داﺧﻞ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻣﯽ رﺳﺎﻧﺪه اﻧﺪ. رﻧﮓ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﻧﻤﺎ روﺷﻦ و از ﺟﻨﺲ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺳﺒﮏ و ارﺗﻔﺎع اﺗﺎق ﻫﺎ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﻮده اﺳﺖ. در ﻧﺰدﻳﮏ درﻳﺎ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ رﻃﻮﺑﺖ زﻣﻴﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﺮ روی ﮐﺮﺳﯽ ﻳﺎ ﭘﻴﻠﻮت ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

خانه,خانه تاریخی,خانه سنتی,معماری ایران,خانه ایرانی,خانه سنتی ایرانی,سرا,عمارت,سرای تاریخی,عمارت تاریخی ,کوشک,پلان خانه,اتوکد خانه,پلان خانه سنتی,اتوکد خانه سنتی,معماری خانه,معماری خانه های سنتی,معماری اقلیمی خانه ایرانی,معماری خانه ایرانی,معماری خانه سنتی,سازمان فضایی خانه,تحلیل خانه تاریخی,تحلیل معماری خانه,نمونه خانه,نمونه خانه ایرانی,نمونه خانه سنتی,شناخت معماری سنتی,شناخت خانه ایرانی,شناخت خانه سنتی,دانلود پلان خانه,دانلود پلان خانه تاریخی,پلان خانه سنتی,پلان خانه ایرانی,خانه های تاریخی تبریز,خانه های تاریخی تهران,خانه های تاریخی یزد,خانه های تاریخی اصفهان,خانه های تاریخی کاشان,خانه تاریخی تهران,خانه تاریخی تبریز,خانه تاریخی یزد,خانه تاریخی کاشان,خانه تاریخی اصفهان,دانلود خانه تاریخی تبریز,اتوکد خانه تاریخی تبریز,نقشه خانه تاریخی تبریز,دانلود پلان خانه های تاریخی,دانلود پلان خانه های سنتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Alert: Content is protected !!